Internationale dag tegen geweld tegen vrouwen

TW: In dit artikel worden onderwerpen van (seksueel) geweld aangekaart die sommige lezers als verontrustend kunnen ervaren.

25 november is de internationale dag tegen geweld tegen vrouwen. In Nederland zijn meer vrouwen dan mannen slachtoffer van serieus geweld, welke onder andere komt door de machtsdynamiek tussen mannen en vrouwen. Bij geweld tegen vrouwen gaat het onder meer om verkrachting en andere vormen van seksueel geweld, gedwongen prostitutie en vrouwenhandel. De cijfers van geweld tegen vrouwen is dit jaar helaas als nooit tevoren. Zelfs voordat de pandemie van COVID-19 toesloeg, werden het afgelopen jaar (2019) wereldwijd 243 miljoen vrouwen en meisjes misbruikt door hun partners. Sinds de pandemie, met lockdown-maatregelen, hebben landen over de hele wereld een alarmerende toename gezien in de berichtgeving over geweld tegen vrouwen, met name huiselijk geweld.

Daarnaast is ook in Nederland veel ophef geweest over de verkrachtingswet, een misdaad welke vrouwen wederom vaker raakt dan mannen. Een lichtpuntje is dat er recentelijk een overwinning is gemaakt voor de vervolging van seksueel geweld! Na veel controversie heeft minister Grapperhaus afgelopen maand namelijk een voorstel aan de Tweede Kamer gedaan waarin alle vormen van onvrijwillige seks worden gekwalificeerd als verkrachting, wat voorheen nog niet het geval was.

Maar, we zijn er nog niet. Deze wet moet nog goedgekeurd worden, en hier blijven wij ons hard voor maken. Amnesty doet dit via de #LetsTalkAboutYES campagne. Hierin richten wij ons op de aanpassing van de wet én op het met elkaar praten over seks en instemming (consent), wat niet altijd een makkelijk gespreksonderwerp is.

Wat kun jij doen?

Ben jij slachtoffer van seksueel geweld en zoek je hulp? Kijk dan op: https://www.centrumseksueelgeweld.nl/  of https://www.watkanmijhelpen.nl/ of bel met het Centrum Seksueel Geweld op: 0800 0188.