Let’sTalkAboutYes

Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Het thema dit jaar is Invloed met impact. Onze oproep sluit daar mooi op aan. Amnesty International voert vandaag namelijk actie voor een snelle behandeling van de Verkrachtingswet van minister Ferd Grapperhaus. Wend jouw invloed aan en doe mee met JA-muur. Samen hebben we impact!

Wat is er aan de hand?
Minister van Justitie Ferd Grapperhaus heeft een nieuwe Verkrachtingswet opgesteld. De nieuwe wet noemt alle seks zonder instemming wat het is: verkrachting! Gister berichtte de NOS over de strafmaat die Grapperhaus in de nieuwe wet wil opnemen voor verkrachting.

De wet moet nog worden goedgekeurd. Om ervoor te zorgen dat dit snel gebeurt, roept Amnesty International iedereen vandaag op om mee te doen aan onze ‘JA-muur’. Hiermee laten we politici weten dat ze JA moeten zeggen tegen de nieuwe wet.

Geen verzet = ook verkrachting
In Nederland zegt 19% van de vrouwen en 3% van de mannen te hebben meegemaakt dat iemand hun lichaam binnendrong zonder instemming. De huidige wet beschermt hen onvoldoende. 70% van de verkrachtingsslachtoffers bevriest namelijk van angst en kan zich niet verzetten. Geen verzet is geen dwang en in de huidige wet is geen dwang ook geen verkrachting.

Dat moet veranderen. Een snelle behandeling van de nieuwe Verkrachtingswet moet op de onderhandelingstafel na de verkiezingen. Doe daarom nu mee en zeg ook JA.