Zij zijn vrij!

Weer een jaar zonder Bevrijdingsfestival. We missen het vandaag. Zoals we het ook missen dat we weer geen aandacht kunnen vragen voor mensen die nog niet vrij zijn. Geen petitie, geen handtekeningen. Voor ons hoort dat bij bevrijdingsdag. Omdat het goed is om vrijheid te vieren, maar we ook weten hoe kwetsbaar vrijheid is.

Die aandacht voor mensen die vastzitten blijft nodig. En onze acties werken. We krijgen mensen vrij! Bijvoorbeeld met Write for Rights. In december werden er in Leeuwarden weer honderden kaarten en brieven geschreven. Niet in de laatste plaats door de schrijfactie op Comenius. De leerlingen van de scholengemeenschap schreven zo’n 500 kaartjes voor Nassima al-Sada. We waren in het Noorden niet de enigen die schreven, misschien wel aangespoord door corona en ons gevoel niet vrij te zijn. Vanuit Nederland gingen er na 10 december 419.512 brieven en kaarten de wereld over. Een record.

Bevrijdingsdag leek ons een mooi moment om te laten weten wat al die brieven en kaarten hebben opgeleverd. Hoe ze mensen hebben geholpen en gesteund:

• De satiricus Paing Phyo Min kwam op 17 april van dit jaar vrij, helaas in een land dat op dit moment lijdt onder het dodelijk geweld van het leger: Myanmar.

• De Algerijnse journalist Khaled Drareni kwam in februari vrij.

• In maart werd het onderzoek naar de moordenaars en verkrachters van Popi Qwabe en Bongeka Phungula in Zuid-Afrika heropend.

• De Pakistaanse autoriteiten maakten de verblijfplaats bekend van mensenrechtenactivist Idris Khattak. Ook mocht hij zijn dochter ontmoeten. We blijven actie voor hem voeren zolang hij door een militaire rechtbank berecht dreigt te worden.

• De Colombiaanse milieuactiviste Jani Silva is ervan overtuigd dat ze nog leeft dankzij Wright for Rights. ‘Ik bedank Amnesty International omdat ze heel goed campagne voor mij hebben gevoerd. Ik ben erg dankbaar voor alle brieven. Uit de grond van mijn hart zeg ik dat ik nog leef dankzij deze campagne. Die heeft hen ervan weerhouden mij te doden, omdat ze weten dat jullie er zijn.’

Bekijk alle successen van Write for Rights ook op onze landelijke website. En blijf actie voeren, online of met de pen. Kijk voor wie we op dit moment schrijven.